HÍREK

​Használt abroncsokból utat

​Használt abroncsokból utat

Átadták az első olyan útszakaszt Magyarországon, amely az aszfalthoz adott használt gumiabroncsok felhasználásával készült. A gumibitumennek köszönhetően az út jobban ellenáll a hőmérséklet változásnak, kevésbé repedezik, így kevesebb kátyút kell kerülgetni az utakon.

Az első nagyobb, hazai, gumibitumenből készült 8,4 km hosszúságú útszakaszt Jánoshida és Jászboldogháza között építették meg. Az útszakaszhoz 45 ezer kilogramm gumiőrleményt használtak fel, amelyhez a Continental biztosított 10 ezer darab használt gumiabroncsot a kivitelezőnek.
Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft. ügyvezetője elmondta, hogy ma már egyre elterjedtebb a gumiőrlemények felhasználása. Ezeket az útalapokba, az autó- és alkatrészgyártásban, a sport- és futópályák valamint a játszóretek burkolatánál is alkalmazzák. A jövőben pedig egyre elterjedtebb lesz a gumiabroncsok újrahasznosítása az új abroncsok gyártásánál is.A gumibitumennel készült út élettartama hosszabb, fenntartási költségei alacsonyabbak, felülete pedig ellenállóbb. Emiatt nő az útszakasz terhelhetősége, csökkenti a menetzajt, csökken a nyomvályúsodás esélye, valamint rövidül a járművek fékútja is. Száraz felületen 100 km/h-ás sebesség mellett a járművek fékútja 10%-kal, 50 km/h-ás tempónál 5%-kal csökken a gumibitumenes aszfalton. Vizes útviszonyok között is 2-3%-kal csökkenhet a  fékút.
A Continental által összegyűjtött abroncsokat az Euro-Rubber Kft. dolgozta fel, majd a speciális őrleményt a MOL zalaegerszegi gyárába szállították, ahol elkészítik a gumibitument. A gumiőrlemény hozzáadásával a bitumen 15%-át tudják kiváltani.
Az abroncsok feldolgozása során először a fém peremkarikákat távolítják el - egy speciális gép segítségével -, amelyeket később újrahasznosítanak. Ezután szétválogatják a radiál és diagonál abroncsokat, majd 10-15 cm-es darabokra vágják a gumikat. Ezt követi az előaprítás, amikor 1 cm-es darabokra zúzzák a gumit és kiválogatják a maradék fémet. Az aprítás utolsó fázisában újra ledarálják az abroncsokat, immár 3-4 mm-es részekre. Ekkor már mágnessel távolítják el a fémrészecskéket. Az így készült őrlemény úgynevezett BigBox zsákokba kerül. Az elkészült őrleményeket ezután speciális módon felületaktivizálják, amelytől újra vulkanizálható lesz és így alkalmas a gumibitumen elkészítésére.Sziráki Károly, az Euro-Rubber Hulladékhasznosító Kft. tulajdonosa elmondta, hogy a jövőben a Continental által begyűjtött abroncsok nagy része kerül majd újrahasznosítás után az útfelületek kopórétegébe.