HÍREK

Az abroncsjelölésre vonatkozó rendelet

Az abroncsjelölésre vonatkozó rendelet

2012-ben az 1222/2009-es, az abroncsok jelölésére vonatkozó EU rendelet értelmében új, standardizált abroncsjelöléseket vezetnek majd be. A jelölés célja, hogy a fogyasztók jobban megismerhessék az egyes abroncsok 3 kulcsfontosságú teljesítmény-jellemzőjét: biztonsági teljesítményét a nedves tapadáson keresztül, valamint a környezetvédelmi tulajdonságokat az áttekinthető fogyasztási és külső gördülési zajszint adatok alapján.

A rendelet 2012. november elsejétől lesz közvetlenül alkalmazandó és kötelező érvényű az EU egész területén a személygépkocsik, könnyű- és nehéz tehergépjárművek 2012. július 1-e után gyártott abroncsai esetén. A Goodyear Dunlop proaktívan viszonyul a kérdéshez, és már 2010-ben fokozatosan alkalmazni kezdi a jelölési információkat annak érdekében, hogy a fogyasztók kellően tájékozottak legyenek abroncsaink üzemanyag-hatékonysága, nedves tapadása és a zajszintje terén. Ennek köszönhetően a fogyasztók már az EU rendelet bevezetése előtt is nagyobb áttekinthetőséget élvezhetnek.

Annak érdekében, hogy a fogyasztók az üzemanyag-hatékonyság, a nedves tapadás és a külső gördülési zajszint tekintetében megfelelő információkkal rendelkezzenek, az abroncskereskedők biztosítják, hogy a fogyasztók számára az értékesítési pontokon kihelyezett abroncsok futófelületén ott legyen az abroncsmatrica, vagy az ilyen abroncsok közelében megtalálhatóak legyenek a jelölések. Amennyiben a fogyasztónak kínált abroncsok nem láthatók, kötelező még a vásárlás előtt a fogyasztó rendelkezésére bocsátani az adatokat. Ezen túlmenően e három tényezőre vonatkozó tájékoztatást a számlára is rá kell nyomtatni, vagy mellékelni kell ahhoz.

Az új jelölés

Az üzemanyag-hatékonyságra és a nedves tapadásra vonatkozó jelölés a már használatban lévő energiahatékonysági jelölésekre emlékeztet: a legjobb teljesítményű abroncsot „A” jelöli, míg „G” a jelenleg legalacsonyabb teljesítményű, de a törvényeknek még megfelelő kategória. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt.

Az első diagram jelzi az üzemanyag-hatékonyság szintjét, érzékeltetve az egyes abroncsok egymáshoz viszonyított teljesítményét. Az abroncs gördülő ellenállása határozza meg az üzemanyag-hatékonyságot. A második diagram az abroncs egy igen fontos biztonsági jellemzőjéről tájékoztatja a fogyasztót: ez a nedves tapadás. A jobb nedves tapadás csökkenti a nedves utakon tapasztalható fékutat. Jelenleg a nedves tapadás jelölései csak a személygépkocsik abroncsai esetében kerültek meghatározásra. Iparági fejlesztések irányulnak olyan módszerek kialakítására, amelyek a kishaszon gépjárművek és a nehéz tehergépjárművek nedves tapadásának mérését is lehetővé teszik. Ezek bevezetésére 2012 novemberében, az EU rendelkezéssel egy időben, vagy azt megelőzően kerül majd sor. A harmadik ábra az abroncs által keltett külső zajszintről nyújt tájékoztatást. A külső zajszintet decibel értékkel fejezik ki, egy, kettő vagy három hanghullám-szimbólummal együtt. A legjobb teljesítmény jele egy hanghullám, mely azt jelenti, hogy az abroncs zajszintje legalább 3 dB-lel a jövőben bevezetésre kerülő törvényi határérték alatt marad. A leggyengébb teljesítmény jele három fekete hanghullám. Ez olyan zajszintet jelöl, amely a jelenlegi maximális határérték és a 2012 és 2016 között hatályba lépő 661-es rendeletben bevezetésre kerülő új, alacsonyabb határérték közé esik. 

Forrás: http://www.gumiflex.hu/index.php?pg=news_1_5